prosinac 17, 2013

Istegnuće prepone

Najčešća ozlijeda prepona je istegnuće (distenzija aduktora). Kada je mišić preopterećen dolazi do povečanja njegove napetosti i skraćenja po cijeloj dužini mišića te do povečanja pritiska na podrućju hvatišta/polazišta ili tijela mišića koje se onda očituje kao bol i napetost te to zovemo istegnuće prepone.

Prevelika mišićna napetost uzrokuje pucanje mišićnih vlakana koja može dovesti do rupture (napuknuća) mišića.

Simptomi istegnua prepona-

Akutna distenzija može biti bolna ovisno o stupnju oštečenja, a imamo 3 stupnja oštečenja:

1. stupanj –

lagano istegnuće, osjeti se napetost i zatezanje mišića, ne ograničava aktivnost sportaša

2. stupanj-

Istegnuće mišića koje onemogućuje trčanje i skakanje. Vidljiva je lagana oteklina i crvenilo.

3. stupanj –

Puknuće mišićnih vlakana koje mogu uzrokovati bolnost pri hodanju, oteklina i crvenilo izraženije.

Istegnuce prepone je ozljeda koja se često javlja kod sportaša

kao sto su hokejaši i nogometaši. Ozlijeda je povezana sa faktorima kao što su mišićna snaga kuka, predsezonska kondicija mišića i prijašnje reozlijeđivanje. Zbog toga pravilni trening i doziranje optimalnog trenažnog procesa je važan faktor prevencije da bi spriječili istegnuće preponskih mišića. Zbog toga treba obratiti posebnu pažnju prilikom treninga na vježbe jačanja add., vj. za stabilizaciju zdjelice, te stabilzaciju trupa.

Večina sportaša je upoznata sa istegnućem prepona

te je znaju prepoznati i zatražiti medicinsku pomoć. Ozlijeda koja se prije nije dobro znala prepoznati je ozlijeda trbušnog zida “sportska hernija”. Često se javljaju kod osoba koje imaju kronične ozlijede prepona. Sportska hernija je stanje slično ingvinalnoj herniji jer im je zajednička slabost mišića trbušnog zida. Simptomi sportske hernije često su slični simptomima istegnuća prepona. Ostala stanja koja imaju slične simptome su osteotitis pubis (upala pubične kosti), problemi kuka (rani artritis, nekongurentna zglobna tijela i ostala stanja) i razni sindromi lumbalne kralješnice (diskus hernije).

Kad bih se trebao javiti doktoru?

Ako imamo više simptoma trebali bi se javiti doktoru na pregled kako bi dobili pravilnu medicinsku njegu. Neki od znakova:

– otezano hodanje,
– bol prilikom stajanja ili sijedenja
– bol po noći

Terapija kod istegnuća prepone

ovisi ostupnju oštećenja. Odmor i pošteda od aktivnosti je bitan faktor oporavka. Generalno pravilo je ako si istegnuo preponu smiješ raditi ostale aktivnosti koje ne izazivaju bol, razne vježbe u teretani za ostale dijelove tijela, što je osobito popularno kod prof. sportaša. Terapija se sastoji od:

– odmora :

odmor je važan jer pošteda ubrzava proces regeneracije oštečenog mišića, smanjuje se bol u mišiću koja je obrambeni mehanizam daljnjeg oštečivanja.

– istezanja :

lagano istezanje je od velike važnosti  kod istegnuća zbog smanjena napetosti vlakana, kod rupture radi boljeg formiranja vlakana odnosno ožiljka. Ništa od ovoga nesmije izazivati bol.

– hlađenja ozlijede:

samo u akutnoj fazi prvih 48-72 h , analgetski učinak i smanjenje krvarenja ako se radi o rupturi.

– grijanja ozlijede:

kod kroničnih ozlijeda zagrijavamo vlakna kako bih ih opustili i smanjili napetost.

Protupalni lijekovi:

oralna upotreba protupalnih lijekova kao što su Ibupofren, Aleve ili Motrin smanjuju simptome upale i bolnost.

Fizikalna terapija:

pomaže bržem zacijeljivanju tkiva, odnosno ubrzava regeneracijske procese, a to su razne modulirajucće struje, ultrazvuk, laser, magnet te određene masaže. Svaku od ovih procedura treba odobriti liječnik.

Kako prevenirati ozlijedu?

Novija istraživanja pokazuju da određeni faktori utječu na to. Najvažniji je faktor istezanje mišića i jačanje mišića te obrazovanje osoba/trenera u doziranju opterečenja.

Posebno obratit pažnju na :

– istezanje aduktora,
– jačanje aduktora i abduktora kuka
– vježbe za stabilizaciju zdjelice
– vježbe za jačanje mišića trupa (posebno lumbalne regije)

Zajedno svi ovi faktori čine dobru i osnovnu bazu prevencijskih faktora.

Zlatko Mihalić
bacc.physio.
K-Taping® -Therapist

Pošaljite nam upit!

Odgovori