listopad 13, 2015

OTROV ZVAN GLUTEN

Naslov je navlakuša, no kad ste već tu:

U posljednjih deset godina sve više supermarketa na svojim policama stavlja bezglutenske proizvode što je jako dobra vijest za celijakičare koji zbog zdravstvenih razloga ne bi smjeli konzumirati određene namirnice.

Što je celijakija?

Celijakija je nasljedni autoimuni poremećaj koji se javlja u 1 od 100 ljudi u cijelom svijetu. Radi se o trajnoj doživotnoj nepodnošljivosti glutena, proteinske komponente u pšenici, raži, ječmu i zobi, koja izaziva imunološki odgovor u kojem tijelo napada tanko crijevo. Pri tome dolazi do oštećenja vilija, crijevnih resica koje povećavaju površinu preko koje se apsorbiraju nutrijenti. Površina apsorpcije ne samo da je bitno smanjena, već je i upaljena. Posljedica toga jest malapsorpcija nekih važnih nutrijenata kao što su željezo, folna kiselina, kalcij i vitamini topivi u vodi i mastima.

Do pojave celijakije može doći u bilo kojoj dobi. Netretirana celijakija može dovesti do razvoja vrlo teških bolesti poput dijabetesa tipa I, multiple skleroze, anemije, osteoporoze, neplodnosti, pobačaja, neuroloških problema poput epilepsije i migrene, raka debelog crijeva i drugih.

Trenutačno, jedini znanstveno dokazani učinkoviti tretman za oboljele od celijakije jest striktna i doživotna bezglutenska dijeta koja podrazumijeva izbjegavanje i najmanje količine glutena u prehrani. Kako bi se liječila celijakija, nužno je iz prehrane isključiti svu hranu koja sadržava pšenicu, ječam, raž i zob te njihove derivate. Ograničena konzumacija zobi (50-60 g/dan) je dozvoljena kod pacijenata sa blagim oblikom celijakije ili pacijenata u remisiji nakon striktne bezglutenske prehrane. Potpuno uklanjanje glutena iz prehrane oboljelih od celijakije rezultirat će simptomatskom, serološkom i histološkom remisijom kod većine pacijenata.

Što ćemo sljedeće početi izbjegavati? Vitamine?

Javlja se kod samo 1 od 100 osoba? Pa to je sigurno krivo obzirom da kod nas celijakiju ima svaka treća osoba. Bar oni tako tvrde…Zanimljivo, ali kao da se društvo svakih deset godina odluči demonizirati određenu hranu, a hvaliti drugu. U 90’ima je to bila mast, zatim ugljikohidrati, a sada se lagano prebacujemo na gluten.

Bezglutenski proizvodi su i prosječno dva puta (i više) skuplji od običnih prehrambenih proizvoda.
Slučajnost ili dobar biznis?

Zadnjih 30 godina stručnjaci diljem svijeta pokušavaju razjasniti postoji li povezanost između intolerancije glutena i osoba koje nisu oboljele od celijakije te su se složili: ako nemate medicinski opravdan razlog zbog kojeg morate biti na bezglutenskoj dijeti, nemate nikakve koristi od toga. Bezglutenska prehrana kod osoba koji nemaju celijakiju nije se, ni u kojem slučaju, pokazala kvalitetnijom i zdravijom u usporedbi s normalnom uravnoteženom prehranom. Ili biste vi radije slušali ove stručnjake iz žutog tiska? Znam, senzacije ipak bolje funkcioniraju u društvu.

Bezglutenska dijeta kao garancija za gubitak kilograma:

Često se preporučuje bezglutenska dijeta kao način gubitka kilograma. Oni koji prate bezglutensku dijetu uglavnom eliminiraju veliki dio ugljikohidrata iz prehrane. Uzevši u obzir da čovjekova prehrana sadrži minimum 50% kalorija iz ugljikohidrata, mislite li da je izbacivanje glutensa razlog gubitka kilograma?

Također bih se osvrnula na tvrdnju da se osobe na bezglutenskoj prehrani izvrsno osjećaju. Ako izbacite sve proizvode koji sadrže gluten, izbacili ste junk food, pekarske i njima slične proizvode (pretpostavljate što time želim reći?).

U idealnim uvjetima konzumirat ćete manje industrijski prerađene hrane, više voća i povrća, namirnica bogatih mineralnim tvarima, vitaminima i tisućama biološki aktivnih spojeva poput polifenola, fitosterola, terpenoida, glukozinolata i drugih zbog kojih ćete se osjećati energičnije, koncentriranije i snažnije.

A Vi mislite da je to zbog izbacivanja glutena?

Preskakanjem obogaćenog kruha i žitarica, koje sadrže gluten, propuštate jedan jako bitan vitamin, a to je Vitamin B9, odnosno folat, čiji manjak može dovesti do povećane koncentracije aminokiseline homocisteina, što dovodi do povišenog rizika od srčanih oboljenja za 200%. Trudnice, koje ne dobivaju dovoljno folata, imaju dva puta veći rizik od ranog porođaja, a njihova djeca imaju 50 do 70% veću mogućnost razvoja defekta neuralne tube.

Možete se zdravo hraniti bezglutenski, no vaša prehrana ne treba biti bezglutenska da bi bila zdrava. Ako osjetite potencijalne tegobe i nuspojave koje se pojavljuju kod celijakije požurite kod Vašeg liječnika na profesionalnu dijagnozu.

U suprotnom, odaberite druge taktike mršavljenja.

Pitajte nutricionista.

Ivona Dragičević,
mag.nutr.

Pošaljite nam upit!

Odgovori